Jak sprawdzić sondę lambda?

Sonda lambda jest to czujnik służący do tego, aby mierzyć zawartość tlenu w spalinach samochodowych. Pomiary te umożliwiają precyzyjnie dozować skład mieszanek paliwowo-powietrznych. Czujnik ten umieszcza się w układzie wydechowym silnika spalinowego. Wykorzystuje się je już od 1979 roku i zostało to prawnie wymuszone po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych. Wiązało się to z koniecznością ograniczania emisji spalin w związku ze stale rosnącą liczbą samochodów na drogach oraz rosnącym zanieczyszczeniem środowiska. W dzisiejszych czasach nie dość, że sondy lambda są standardowym i obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu czy motocykla, to coraz częściej ich liczba w jednym pojeździe wynosi więcej niż jeden. Montuje się je aktualnie przed i za reaktorem katalitycznym, a także w układach z silnikami wysokoprężnymi.

Poprawne jej działanie jest niezwykle ważne, dlatego warto wiedzieć jak sprawdzić sonde lambda. Ogólnie rzecz biorąc zamontowanie sondy w układzie wydechowym ma za zadanie pomiar zawartości tlenu w spalinach. Ta ilość tlenu odzwierciedla z jaką efektywnością spalana jest mieszanka paliwowo-powietrzna w cylindrach silnika. Do prawidłowej pracy sondy konieczne jest jej odpowiednie rozgrzanie. Jej działanie polega na tym, że analizowany jest skład spalin po czym sonda ta przesyła odpowiedni sygnał do sterownika silnika. Dzięki temu możliwe jest ustawienie odpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, która ma trafić do komory spalania. Chodzi w tym wszystkim o to, aby dostarczyć dokładnie taką ilość powietrza, jaka jest niezbędna do całkowitego spalenia określonej liczby paliwa.

Żywotność pompy lambda waha się od 50 do 80 tys km dla czujników nieogrzewanych aż do 160 tys km w przypadku czujników wyposażonych w grzałkę. Usterki, które się zdarzają, są najczęściej wynikiem gromadzenia się sadzy na elementach ceramicznych sondy, a to skutkuje dłuższym czasem odpowiedzi sondy. W ostateczności dojść może do tego, że sonda całkowicie utraci możliwość pomiaru stężenia tlenu a to może przegrzać i zniszczyć katalizator. Dlatego też zaleca się aby wykonywać cykliczne sprawdzenie sondy lambda.

W tym celu oczywiście najlepiej będzie udać się do profesjonalnego mechanika samochodowego. Jest on w posiadaniu odpowiednich urządzeń i testerów, z pomocą których będzie w stanie zweryfikować różnego rodzaju błędy w pracy sondy lambda, a tym samym będzie mógł zastosować odpowiednie środki zaradcze. Bez względu na przyczynę ewentualnego nieprawidłowego działania sondy należy ją z samochodu wymontować i bardzo dokładnie obejrzeć. Kontroli powinny zostać poddane ewentualne nieszczelności układu wydechowego, które także mają wpływ na prawidłowe dozowanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Po wymontowaniu sondy należy dokonać jej dokładnego oglądu. Jeśli na przykład zauważalne są czerwone lub białe naloty to najczęściej świadczy to o tym, że stosowane paliwo jest bardzo niskiej jakości lub znajdują się w nim szkodliwe substancje. Obecność zielonego nalotu może być spowodowana przedostawaniem się płynu chłodniczego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here