Europejscy kierowcy pokochali markę Dacia, wprowadzoną przez Renault na salony na początku XXI wieku. To auta, które po prostu jeżdżą, a na dodatek są w zasadzie bezawaryjne. Zatarła się już rana po słabo wykonanych, ledwo jeżdżących pojazdach z socjalistycznej Rumunii. W Polsce najlepiej sprzedająca się Dacia to Logan, który przeszedł od wprowadzenia na rynek w 2004 roku prawdziwą rewolucję. Obecna – III generacja konkuruje raczej ze Skodą Octavią niż z rosyjskimi Ładami. Oto lista 3 pytań, które musisz sobie zadać przed zakupem Dacii Logan.
Pytanie 1. – Czego wymagam od samochodu?
Żyjemy w takich czasach, gdzie dla sporej części populacji minimalnym wyposażeniem jest skórzana tapicerka czy automatyczna klimatyzacja dwustrefowa. Jednak większość ludzi dalej potrzebuje tylko urządzenia, które w cywilizowany sposób dostarczy ich z domu do miejsca pracy i z powrotem. Dla nich Logan będzie w zupełności wystarczający, a nawet zapewni odrobinę „luksusu”. Wyposażony w panel multimedialny, 6 poduszek bezpieczeństwa, ABS, ESP i system wspomagania parkowania, w połączeniu z przestronnym wnętrzem okaże się doskonałym wyborem na wygodne auto rodzinne.
Pytanie 2. – Czy chcesz mieć duży bagażnik?
Do jazdy miejskiej, czyli zakupów kilka razy w miesiącu nie potrzeba dużej przestrzeni bagażowej. Sytuacja zmienia się, gdy rodzinna poszukuje samochodu, którym komfortowo dojedzie na wakacje do słonecznej Chorwacji. Wtedy kuferek o pojemności 528 litrów w Dacii Logan sprawdzi się idealnie. Nawet przy komplecie pasażerów wejdą tam wszystkie walizki, a przy odrobinie szczęścia zostanie jeszcze trochę wolnego miejsca. W celu przekonania się, jak on wygląda na żywo, warto odwiedzić salon samochodowy Dacia – Dyszkiewicz w Konstancinie-Jeziornie. Być może uda się nawet odbyć jazdę próbną i sprawdzić się w pojeździe o takich gabarytach za kierownicą.
Pytanie 3. – Niskie spalanie czy wysokie osiągi?
Jeszcze nie dożyliśmy czasów, kiedy te dwa stwierdzenia mogą iść ze sobą w parze, chociaż pewną nadzieję dają w tej kwestii pojazdy elektryczne. Póki mówimy o silnikach spalinowych, niestety rosnące ceny benzyny sprawiają, że lepiej postawić na ich oszczędność. Sparowana z manualną, 6-biegową przekładnią jednostka benzynowa TCi 100 o pojemności 999 cm3 z fabrycznym gazem doskonale wpisuje się w tę definicję. Około 5-6 litrów benzyny na 100 km lub 7-8 litrów gazu na takim samym odcinku drogi to bardzo dobre wyniki w klasie pojazdów, której reprezentantem jest Dacia Logan. Odbywa się to co prawda kosztem osiągów, choć do jazdy miejskiej i przy niższych prędkościach w trasie zrywność pojazdu jest zupełnie akceptowalna. Drugim poważnym minusem jest kultura pracy tego silnika. Niestety, ale trzy cylindry są dużo głośniejsze od czterech, a Dacii jeszcze daleko do tłumienia wytwarzanych przez nie drgań oraz perfekcyjnego wyciszenia kabiny, znanych z bliźniaczego Renault.
Dla niewymagającego użytkownika, który szuka wygodnej, a przede wszystkim – taniej limuzyny, z całkiem przyzwoitym wyposażeniem w standardzie, Dacia Logan wydaje się idealnym wyborem. Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik sprawiają, że to auto nada się też jako wygodny środek lokomocji dla nawet pięcioosobowej rodziny.