Jak jeździć automatem?

Odpowiedni dobór opon jest niezbędny do bezpiecznego poruszania się po drogach. Wielu kierowców popełnia niestety rażące błędy w tej kwestii, co sprawia, że stają się oni poważnym zagrożeniem dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nieodpowiednie dobranie opon jest częstym przypadkiem wpadania w poślizg oraz opóźnionego hamowania. Najczęściej mankament ten daje się nam we znaki podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza, gdy nie wiemy jak jeździć automatem.
Wielu specjalistów z zakresu motoryzacji jednoznacznie stwierdza, że automatyczna skrzynia biegów jest znacznie trudniejsza do opanowania niż silnik. Korzystanie z niej w sposób odpowiedni wymaga doświadczenia. Trudniejsze jest także jej konserwacja oraz naprawianie z racji poziomu skomplikowanej budowy poszczególnych podzespołów. Często koszt reparacji takiego układu wynosi kilka tysięcy złotych.
Chcąc korzystać z automatycznej skrzyni biegów konieczne jest zapoznanie się z kilkoma terminami, które znacznie ułatwią nam początki. Pozycja parkingowa P to położenie dźwigni zmiany biegów, w której nie przekazuje ona napędu na koła. W tym momencie blokadzie ulegają jednak koło na osi napędzanej. Stacyjka jest tutaj odblokowana. Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ tylko w takiej pozycji możliwe jest wyjęcie kluczyka ze stacyjki. Nalęży pamiętać też, że lewarek w pozycji P może być przestawiany jedynie na postoju, po całkowitym zatrzymaniu samochodu. Lewarek w pozycji P nawet na niewielkiej prędkości doprowadzi do natychmiastowego i gwałtownego zatrzymania samochodu. Dojdzie wtedy do wyłamania mechanizmu blokady kół, czego trzeba za wszelką cenę uniknąć dla dobra stanu technicznego swojego pojazdu. Jeśli dojdzie do uszkodzenia samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów, najlepiej jest go przewieźć. Takie samochody z reguły nie są holowane.
Bieg wsteczny w automatach to R. Należy go włączać po zatrzymaniu auta. Jeżeli nasz samochód jest już wiekowy, lepiej chwilę odczekać przed naciśnięciem gazu i ruszeniem. Wtedy będziemy w stanie zmniejszyć ryzyko szarpnięcia. Biegi wsteczne wraz ze zwiększonym czasem użytkowania zaczyna załączać się z pewnym opóźnieniem. W pozycji R możliwe jest wyłączenie silnika. Nie będziemy jednak w stanie wyjąć kluczyka.
Po wybraniu D i zwolnieniu hamulca nasze auto ruszy. Jeśli będziemy dodawać gazu – będziemy przyśpieszać. Jeśli naciśniemy hamulec – dojdzie do zwolnienia. Automatyczna skrzynia biegów przez system samoistnie zmienia biegi. Jeśli skrzynia funkcjonuje bez zarzutu, nie będziemy mieli do czynienia z szarpnięciami przeszkadzającymi w płynnej jeździe. Ciekawostką jest fakt, że nie każdy samochód, w którym biegi zmieniane są automatycznie posiada automatyczną skrzynię biegów. Tańsze samochody często wyposażone są w skrzynie ręczne z robotem, który odpowiedzialny jest za zmianę biegów. Takie rozwiązanie nie jest uznawane za automatyczną skrzynię biegów. Zautomatyzowane skrzynie biegów nie gwarantują takich możliwości jak standardowe automaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here