Odpowiedni dobór opon jest niezbędny do bezpiecznego poruszania się po drogach. Wielu kierowców popełnia niestety rażące błędy w tej kwestii, co sprawia, że stają się oni poważnym zagrożeniem dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nieodpowiednie dobranie opon jest częstym przypadkiem wpadania w poślizg oraz opóźnionego hamowania. Najczęściej mankament ten daje się nam we znaki podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza, gdy nie wiemy jak jeździć automatem.
Wielu specjalistów z zakresu motoryzacji jednoznacznie stwierdza, że automatyczna skrzynia biegów jest znacznie trudniejsza do opanowania niż silnik. Korzystanie z niej w sposób odpowiedni wymaga doświadczenia. Trudniejsze jest także jej konserwacja oraz naprawianie z racji poziomu skomplikowanej budowy poszczególnych podzespołów. Często koszt reparacji takiego układu wynosi kilka tysięcy złotych.
Chcąc korzystać z automatycznej skrzyni biegów konieczne jest zapoznanie się z kilkoma terminami, które znacznie ułatwią nam początki. Pozycja parkingowa P to położenie dźwigni zmiany biegów, w której nie przekazuje ona napędu na koła. W tym momencie blokadzie ulegają jednak koło na osi napędzanej. Stacyjka jest tutaj odblokowana. Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ tylko w takiej pozycji możliwe jest wyjęcie kluczyka ze stacyjki. Nalęży pamiętać też, że lewarek w pozycji P może być przestawiany jedynie na postoju, po całkowitym zatrzymaniu samochodu. Lewarek w pozycji P nawet na niewielkiej prędkości doprowadzi do natychmiastowego i gwałtownego zatrzymania samochodu. Dojdzie wtedy do wyłamania mechanizmu blokady kół, czego trzeba za wszelką cenę uniknąć dla dobra stanu technicznego swojego pojazdu. Jeśli dojdzie do uszkodzenia samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów, najlepiej jest go przewieźć. Takie samochody z reguły nie są holowane.
Bieg wsteczny w automatach to R. Należy go włączać po zatrzymaniu auta. Jeżeli nasz samochód jest już wiekowy, lepiej chwilę odczekać przed naciśnięciem gazu i ruszeniem. Wtedy będziemy w stanie zmniejszyć ryzyko szarpnięcia. Biegi wsteczne wraz ze zwiększonym czasem użytkowania zaczyna załączać się z pewnym opóźnieniem. W pozycji R możliwe jest wyłączenie silnika. Nie będziemy jednak w stanie wyjąć kluczyka.
Po wybraniu D i zwolnieniu hamulca nasze auto ruszy. Jeśli będziemy dodawać gazu – będziemy przyśpieszać. Jeśli naciśniemy hamulec – dojdzie do zwolnienia. Automatyczna skrzynia biegów przez system samoistnie zmienia biegi. Jeśli skrzynia funkcjonuje bez zarzutu, nie będziemy mieli do czynienia z szarpnięciami przeszkadzającymi w płynnej jeździe. Ciekawostką jest fakt, że nie każdy samochód, w którym biegi zmieniane są automatycznie posiada automatyczną skrzynię biegów. Tańsze samochody często wyposażone są w skrzynie ręczne z robotem, który odpowiedzialny jest za zmianę biegów. Takie rozwiązanie nie jest uznawane za automatyczną skrzynię biegów. Zautomatyzowane skrzynie biegów nie gwarantują takich możliwości jak standardowe automaty.